Przejdź do treści głównej
Praktyczne informacje
Strona Główna/Praktyczne informacje/Jak odzyskać należności nie tracąc wizerunku

Jak odzyskiwać należności, nie tracąc dobrego wizerunku firmy?

Odzyskiwanie należności a wizerunek firmy to kwestia ważna dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą nie tylko zabezpieczyć swoje finanse, ale również utrzymać dobre relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Niewłaściwe podejście do windykacji może bowiem prowadzić do utraty zaufania, a co za tym idzie, do problemów wizerunkowych i ograniczenia przyszłej współpracy z kontrahentem. Już teraz zobacz, jak możesz chronić wizerunek firmy w trakcie procesu odzyskiwania należności, szczególnie gdy miękka windykacja nie wystarcza i sprawa trafia do sądu.


Jak ściąganie należności może wpływać na wizerunek firmy?


Ściąganie należności nie pozostaje bez wpływu na wizerunek firmy, jednak może mu nie tylko szkodzić, ale także wzmacniać, w zależności od stosowanych metod.
Z punktu widzenia reputacji najkorzystniejszym rozwiązaniem, choć nie zawsze możliwym, jest tzw. miękka windykacja. Wykorzystuje ona działania polubowne, które opierają się na uprzejmej, jasnej komunikacji skoncentrowanej na wypracowaniu rozwiązania satysfakcjonującego zarówno dla wierzyciela, jak i dłużnika. Wśród nich znajdują się przede wszystkim przypomnienia o zaległościach oraz negocjacje dotyczące sposobu i terminu spłaty. W kontekście odzyskiwania należności i zachowania wizerunku firmy warto zadbać także o zachowanie elastyczności podczas dokonywania ustaleń. Taka strategia sprzyja budowaniu pozytywnego obrazu firmy jako partnera biznesowego, który dba o relacje i respektuje potrzeby drugiej strony. Jednocześnie zapobiega eskalacji problemów i konieczności podejmowania bardziej radykalnych kroków prawnych, które często są postrzegane negatywnie.
Inaczej na wizerunek firmy może wpływać windykacja prowadzona metodami agresywnymi. Natarczywe wezwania, groźby czy publiczne upominanie się o dług często prowadzą do pogorszenia relacji z kontrahentami oraz negatywnych opinii w środowisku biznesowym. W dłuższej perspektywie mogą wiązać się także z utratą zaufania oraz poważnym uszczerbkiem na reputacji firmy. Co więcej, mogą prowadzić także do skierowania względem firmy postępowań o naruszenie dóbr osobistych przez dłużników.

biznesman-w-garniturze-wizerunek-firmy.jpg

Jak firmy windykacyjne odzyskują długi?


Firmy windykacyjne odzyskują długi przede wszystkim przez etapowy proces, który zaczyna się od windykacji polubownej, a w razie konieczności przechodzi do windykacji sądowej i egzekucji komorniczej. Wszystkie działania, jakie podejmują, powinny być prowadzone w sposób profesjonalny, etyczny i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Istotne jest również, by o ile to możliwe, działania windykacyjne nie wpływały negatywnie na relacje z kontrahentami. Jakie czynności mogą podejmować podmioty zajmujące się windykacją?

„Miękka” windykacja


Miękka (polubowna) windykacja to pierwszy i często najskuteczniejszy etap procesu. Jej celem jest nakłonienie dłużnika do dobrowolnej spłaty, bez podejmowania bardziej rygorystycznych kroków prawnych. Obejmuje między innymi kontakt telefoniczny i e-mailowy z dłużnikiem, przypomnienia o zaległościach (SMS, listy, wezwania do zapłaty) oraz negocjacje.

„Twarda” windykacja


Biorąc pod uwagę, jak może się mieć ściąganie długów do wizerunku firmy, windykacja twarda jest mniej pożądana, jednak nie zawsze można jej uniknąć – dochodzi do niej, gdy dłużnik nie reaguje na polubowne próby kontaktu. Obejmuje między innymi skierowanie sprawy do sądu w celu uzyskania nakazu zapłaty, zgłoszenie dłużnika do biur informacji gospodarczej (BIG) czy – jeśli mogło dojść do popełnienia przestępstwa (np. oszustwa) – zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa.

Jak można dbać wizerunek firmy?


Pozytywny wizerunek firmy w procesie odzyskiwania wierzytelności wymaga przede wszystkim świadomego i strategicznego podejścia, które łączy skuteczność działań z dbałością o relacje biznesowe. Może ono obejmować jednak nie tylko miękką windykację oraz negocjacje pozwalające na to, by dłużnik zachował dobre relacje z wierzycielami, ale także, na przykład, cesję wierzytelności. O tym, jak cesja wypada w porównaniu do windykacji, przeczytasz tutaj: Windykacja a sprzedaż wierzytelności – porównanie obu rozwiązań.
Cesja wierzytelności polega na przeniesieniu prawa do należności z pierwotnego wierzyciela na inny podmiot, który przejmuje odpowiedzialność za spłatę długu. Takie rozwiązanie może przynieść korzyści, także w zakresie wizerunku firmy. Przede wszystkim przenosi ciężar windykacji na wyspecjalizowaną firmę, która dysponuje odpowiednimi narzędziami i wiedzą, by prowadzić proces odzyskiwania należności w sposób profesjonalny. Dzięki temu pierwotny wierzyciel unika bezpośrednich, często trudnych negocjacji z dłużnikiem, co znów zmniejsza ryzyko naruszenia relacji biznesowych. Poznaj również inne korzyści ze sprzedaży niezapłaconej faktury.

jak-odzyskac-dług-wizerunek-firmy-negocjacje-uscisk-dłoni.jpg

Jeśli zastanawiasz się, jak odzyskać pieniądze za niezapłaconą fakturę zmniejszając ryzyko strat wizerunkowych, rozważ skorzystanie z usługi KupimyFakture.pl. To wygodna opcja dla przedsiębiorców, którzy chcą szybko odzyskać należność z tytułu nieopłaconych, przeterminowanych zobowiązań. Podczas odzyskiwania należności wykorzystujemy działania dopasowane do indywidualnej sytuacji dłużnika, a jednym z ich celów jest także zachowanie dobrych relacji biznesowych.
Już teraz sprawdź, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie, oferowany przez nas wykup faktur!
< Wróć do listy wpisów